Elke zondag van 7 uur tot 10 uur op NPO Radio 1
Elke dinsdag om 19.20 uur op NPO2

Vreemde zwammen

door babohj op

Vreemde zwammen

Deze vreemd gevormde, donkerbruin gekleurde zwammen kwam ik tegen op een afgezaagde boomstam.
Het leek in de eerste instantie op een stapeltje hondendrollen ;) maar dat was dan erg kunstig opgestapeld tegen het vertikale stammetje.. Het had geen nare lucht dus ging ik er vanuit dat het iets anders was.
Er zat onderaan nog een kluitje met dezelfde structuur,, voelde wat hard maar het vroor dus niet objectief te beoordelen.
Kan iemand mij aan een naam helpen ?
Hgr. Helga

Indien je wilt reageren moet je inloggen.

Reacties(9)

2017/02/p2150914_58a5ca3c99aef_small.jpeg
En hier nog een foto van de stam. Misschien wat duidelijker om welke soort boom het gaat ? Hgt. Hel;ga
boom kon wel eens een es zijn
@Dick zie Veldgids Paddenstoelen II Nico Dam en Thomas Kuyper 2016 blz. 135 . Verder heb ik niet geschreven dat kogelhoutskoolzwam alleen op essen voorkomt. Groet, Henk.
De sneeuw in Westerwolde, Groningen is bijna weg Helga. Groet, Henk.
De kogelhoutskoolzwam komt vooral voor op essenstronken maar niet alleen daarop, ze komt ook voor op andere loofhoutsoorten. Ik ga wel voor de kogelhoutskoolzwam. Gr. Dick
@ Jan v. Gent. Geen idee welke houtsoort het is maar ik ga er nog eens langs om een foto zonder sneeuw te maken. Die boomstronk staat er vast nog wel even. Zal deze foto nog een keer plaatsen binnenkort. Bedankt voor je reactie. Ps. Hoe is het met de sneeuw in Drenthe ? Hier alles bijna weg. Hgr. Helga
2017/02/1-begin mei 031_58a2f2f501c7e_small.jpeg
De kogelhoutskoolzwam komt voor op stronken en stobben van de es. Als op een andere houtsoort zit is het twijfelachtig en kan de soort in het veld niet worden bepaald. De stam waarop het zit lijkt mij meer op een populier.
Bedankt Eddie 94. Zou hem heel goed kunnen zijn. Ik zal nog eens op zoek gaan op internet. Groet, Helga
Hallo Helga, Het zou de kogelhoutskoolzwam kunnen zijn. Die is roodbruin tot zwart, zit op dode takken of stammen. groet, Eddie
Laad meer reacties