Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Fraude met vrachtwagentechnologie

  •  
20-03-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vrachtwagen truck

© Bron: Pixabay

Meerdere Nederlandse bedrijven sjoemelen met vrachtwagens. Hierdoor zijn de vrachtwagens veel vervuilender dan wettelijk is toegestaan. Dit kwam gisteren aan het licht tijdens een uitzending van Undercover in Nederland. “We zijn geschrokken van de bevindingen,” aldus Geertje van Hooijdonk, directeur a.i. van Natuur & Milieu. “De schade voor gezondheid en natuur is potentieel groot. Het is van belang dat de overheid snel ingrijpt.”
Het uitschakelen van de technologie zorgt ervoor dat schadelijke stoffen als stikstof en fijnstof alsnog vrijkomen en mogelijk op grote schaal voor luchtvervuiling zorgen. Uit de steekproef van Undercover in Nederland bleek de ingreep gemakkelijk en regelmatig te worden uitgevoerd. “Luchtvervuiling is funest voor de gezondheid,” aldus van Hooijdonk. “Het zorgt ervoor dat we 13 maanden korter leven en een grotere kans hebben op aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten, longziekten en vroeggeboorten.”

AdBlue

Het sjoemelen gebeurt juist met moderne vrachtwagens die op papier schoon zijn. Deze vrachtwagens hebben ingebouwde technologie die schadelijke stoffen neutraliseert. Hierdoor voldoen ze aan de Euro 5- en Euro 6-normen. Om kosten te besparen wordt deze technologie illegaal uitgeschakeld.
De technologie werkt alleen als de vloeistof AdBlue aan de brandstof wordt toegevoegd. Zonder AdBlue wordt het vermogen van de vrachtwagen beperkt. Door het uitschakelen van de technologie is bijtanken van AdBlue niet meer nodig. Dit bespaart malafide transportbedrijven duizenden euro’s per jaar.

Illegaal

Natuur & Milieu roept op tot veel strengere handhaving en een grootschalig onderzoek. Daaruit moet duidelijk worden hoeveel bedrijven zich schuldig maken aan de sjoemelpraktijken. Het gesjoemel met de vrachtwagens is illegaal en strafbaar. “Dat betekent dat er per direct tegen opgetreden kan worden, er hoeft geen enkele wet voor aangepast te worden,” aldus van Hooijdonk. “Het Openbaar Ministerie en de Inspectie Leefomgeving en Transport moeten per direct gaan handhaven om onze gezondheid te beschermen.”
Op het omzeilen of uitschakelen van emissie-technologie staan boetes van € 20.000 of twee jaar gevangenisstraf. Deze straffen kunnen zonder moeite opgelegd worden aan transportbedrijven, maar ook aan onderhoudsbedrijven die de technologie inbouwen.
Bron: Natuur & Milieu
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.